zaterdag 10 mei 2008

Les 17

Voor les 17 moesten we foto's maken in een gebouw en mochten we geen flits gebruiken. We moesten spelen met het bestaande licht.
Ik had die opdracht meegenomen naar spanje en heb daar goed de foto's kunnen maken. Ik heb de fotos gemaakt in een klein kasteeltje. Eigenlijk mochten we maar 2 fotos insturen maar ik kon niet kiezen dus heb ik er 3 ingestuurd. Mijn cijfer was een 9.
Deze fotos heb ik ingestuurd:
Als reactie kreeg ik:

Beste Renske,

Dit zijn prachtige foto’s geworden!

Je ziet hoe anders bestaand licht werkt dan bijvoorbeeld de flits. Je ziet hoe de natuurlijke lichtsituatie is blijven bestaan, waardoor de foto’s een heel ander beeld geven. Heel illustratief zijn de donkere voorgronden. Een typisch bestaand licht effect.

Overigens kun je zelfs bewegende objecten met bestaand licht fotograferen. Als je door het heel bewust stil houden van de camera een beetje rekening houdt met de langere tijd waarmee je zo’n foto moet belichten, dan kunnen die best scherp worden.

Want zelfs een beetje bewegingsonscherpte doordat het model heeft bewogen hoeft helemaal niet storend te zijn. Dat kan integendeel zelfs de indruk van beweging in een foto versterken.


Bijgesloten foto’s zijn mooie foto’s die goed aangeven dat je veel kunt doen zonder de flits.

(Probeer ze ook eens zwartwit te maken. Het kan zijn dat je ze dan nog mooier vindt.)

Met vriendelijke groeten,

Ko

Geen opmerkingen:

Een reactie posten